Na niebiesko
W dniu 02.04.2022 r. tematem przewodnim zajęć był " Na niebiesko". Temat nawiązywał do Światowego Dnia Świadomości o Autyzmie. Na początku zajęć dzieci i młodzież obejrzały film o Marii. Tworzyliśmy charakterystykę Marii. Prowadzący przyczepia na tablicy kartkę z rysunkiem twarzy Marii. Prowadzący rozkłada zestaw obrazków (wśród piktogramów są też takie, które nie pasują). Dzieci kolejno wybierają piktogramy i doklejają je dookoła twarzy Marii. Po jednej stronie portretu Marii można doczepiać obrazki rzeczy lubianych i tych, z którymi Maria dobrze sobie radzi i co lubi: lubi mieć plan, używa piktogramów (obrazków) do komunikowania się, lubi jeść, lubi się śmiać, lubi rwać karteczki, lubi bawić się piaskiem, lub obserwować kapiącą wodę, ma świetną pamięć do imion, lubi bawić się sama. Po drugiej stronie arkusza przyklejamy piktogramy rzeczy, których nie lubi i z czym sobie nie radzi: wiązanie butów, zasuwanie zamków błyskawicznych, samodzielnie się kapać, używać telefonu, otwierać puszki, zakładać kamizelkę ratunkową, nie rozumie emocji innych ludzi. Ustalamy to co Maria lubi i umie( plan zajęć, piktogramy, jedzenie, uśmiech, zabawa papierkami, zabawa piaskiem, zabawa wodą, imiona, samotna zabawa) i to czego ona nie lubi i nie umie( buty, zamek błyskawiczny, kąpiel, telefon, konserwa, kamizelka ratunkowa, różne emocje)
Były gry i zabawy m.in. „Czarodziejski worek”: z zasłoniętymi oczami dzieci mają za zadanie odgadnąć, jaki wylosowały przedmiot z worka.
„Ciepło, zimno”
Dziecko zamyka oczy lub wychodzi z pomieszczenia, a zadaniem prowadzącego lub innej osoby wskazanej przez prowadzącego jest schować maskotkę. Dziecko szuka maskotki. Reszta dzieci podpowiada mówiąc „ciepło”, gdy zbliża się do przedmiotu, a „zimno” jeśli się od niego oddala.
„Co się zmieniło”
Prowadzący lub osoba wskazana rozkłada przed dzieckiem zbiór dowolnych przedmiotów. Dziecko przygląda się przez chwilę, zapamiętuje układ przedmiotów i zamyka oczy. W tym czasie zmieniamy kolejność ułożenia lub zabiera jakiś przedmiot. Dziecko po otwarciu oczu informują co się zmieniło.
Wspólna praca plastyczna „Niebieskie serce”. Dzieci odbijają swoje dłonie pomalowane na niebiesko, tworząc kształt serca na dużym arkuszu papieru.
Kolorowanki na niebiesko