Wyspa Wielkanocna
Dnia 9 kwietnia przewodnim tematem zajęć była” Wyspa Wielkanocna”. Rozmawialiśmy na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci zasugerowane zagadkami:
Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).
Jeżeli dzieci będą miały trudność z podaniem zwyczajów świątecznych, to prowadząca, np.:
Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt.(kartki świąteczne)
Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
Przeważnie jest biały i na stole leży .Kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)
Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)
Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)
Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk)
Ma długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając) Co w koszyczku? – wkładanie wielkanocnych potraw do koszyczka i rozmowa o znaczeniu potraw:
Baranek - zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.
Jajka – symbol życia
Szynka – symbol zdrowia,
Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa.
Sól – odstraszenie od zła,
Słodycze. Nie zabrakło również Wielkanocnych piosenek ,, Wielkanocne jajko”, ,,Mały Baranek”, ,,Lany Poniedziałek”, „Są takie Święta Wielkanocne”
Prace plastyczne to m.in. malowanie farbami odlewów gipsowych świątecznych.
Jajko wielkanocne technika dowolna.