Podróż po Polsce
pamięci prof. Ireny Huml.
16 października 2021r. w ramach tematu - ,, Podróż po Polsce ‘’ wspólną podróż z naszymi podopiecznymi rozpoczęliśmy od poznania historii naszego kraju. Zwiedziliśmy wystawę Muzeum Mazowieckiego ,,Sztuka dwudziestolecia międzywojennego – art déco” poświęconą
pamięci prof. Ireny Huml.
To największa ekspozycja stała poświęcona sztuce art déco w Polsce. Wystawa była w klimacie szalonych lat dwudziestych poprzedniego stulecia, obejrzeliśmy czerwony kabriolet z 1926 roku i „Martwą naturę” Tamary Łempickiej.
Na parterze kamienicy powitało nas miasto nocą z architekturą rysowaną świetlnym mappingiem, mini kino Odeon i oryginalne auto z epoki – Jowett z 1926 roku, umieszczony na okrągłej platformie. We wnętrzach kamienic - polskiej, niemieckiej i francuskiej – prezentowane były meble, szkło, ceramika, tkaniny, lampy, malarstwo i rzeźba, w domu mody kolekcja strojów, w sklepie jubilerskim – biżuteria, m.in. puderniczka Tiffany’ego i kolczyki w etui Cartiera, a w gabinecie prezesa banku kolekcja papierów wartościowych i numizmatów.
Ekspozycję pierwszego piętra otwierała aranżacja mieszkania polskiej inteligencji lat 30-tych XX wieku - zwiedziliśmy tu salon z gabinetem, jadalnię, kuchnię, sypialnię a nawet kilimy zaprojektowane przez czołowych artystów polskiego międzywojnia.
Pierwsze piętro to także galeria designu, w której podziwialiśmy bogatą kolekcję szkła cenionych polskich hut: Niemen, Zawiercie, Hortensja, Krosno, oraz zagranicznych wytwórni: Lalique’a, Bacarrat, Braci Daum. Zbiory metalu reprezentowane są przez wyroby firm warszawskich (m.in. projekty Julii Keilowej), europejskich czy amerykańskich. Ceramika przez wyroby z Ćmielowa, Pacykowa, wytwórni śląskich, oraz porcelanę zagraniczną z serwisami i figurkami Rosenthala na czele.
W części poświęconej malarstwu zaprezentowano portrety autorstwa awangardowych polskich artystów: Zbigniewa Pronaszki, Stanisława Witkacego i Leona Chwistka, także akt kobiecy belgijskiego malarza Leona de Smeta, portret damy z pieskiem Jana Rudnickiego. Perłą kolekcji MMP jest dar PKN Orlen - „Martwa natura” z antyczną rzeźbą Tamary Łempickiej - ikony minionych lat 20. i 30. XX w. światowego formatu, której malarstwo jest kwintesencją stylu art déco. Nawiązaniem do sukcesu polskich artystów na Wystawie Światowej w Paryżu w 1925 r. jest Sala Tożsamości, wydzielona przestrzeń z polskimi dziełami z nurtu narodowego inspirowanego folklorem i ludowością, a także z tymi zdradzającymi wpływy kubizmu i funkcjonalizmu.
Uzupełnieniem wystawy były ekrany z informacjami o sztuce międzywojnia, ścianka do selfie w stylu art déco i lustro, w którym można „przymierzać” stroje z epoki.
Wystawa Sztuka dwudziestolecia międzywojennego – art déco poświęcona zostałą pamięci prof. Ireny Huml, wybitnej polskiej historyczki sztuki, która wspierała idee budowy płockiej kolekcji art déco i wystawy stałej tego nurtu. Ofiarowała muzeum wiele eksponatów, które można podziwiać. Była także inicjatorką cyklicznych sesji naukowych poświęconych art déco organizowanych przez Muzeum Mazowieckie w Płocku. . Po zapoznaniu się z historią lat dwudziestych i i sztuką art deco dzieci miały możliwość poznać folklor wsi mazowieckiej oglądając wystawę "Kultura Mazowsza w ludowej wizji świata" a także "Sztuka Dalekiego Wschodu, Płockie skarby buddyjskiej Azji", wystawę malarstwa i rzeźby Bolesława Biegasa w muzealnym Spichlerzu.